W dniu 25 września 2015 r. odbyło się podsumowanie projektów realizowanych w ramach zadania "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej na terenie miasta Sandomierza". Zaproszeni zostali liczni goście, m.in. Burmistrz Miasta Sandomierza pan Marek Bronkowski, pan Tadeusz Przyłucki pełniący funkcję Prezesa Przedsiębiorstwa w latach 1999-2015, pan Kazimierz Stolarski będący obecnym Prezesem Przedsiębiorstwa, a także wykonawcy, z pomocą których udało się zrealizować projekty. Zebrani goście mieli okazję zwiedzić teren Miejskiej Oczyszczalni Ścieków i w kilku zdaniach poznać szereg dokonanych zmian, jakie zostały wprowadzone w ramach projektów w latach 2010-2015.
Podsumowaniem wykonanych projektów było przedstawienie prezentacji multimedialnej wraz ze stosownym komentarzem i zdjęciami.
W imieniu spółki za pomoc w realizacji projektów swoje podziękowania na ręce wykonawców złożył pan Prezes Kazimierz Stolarski. Za należycie wykonane zadania podziękował również Burmistrz Miasta Sandomierza pan Marek Bronkowski.
O szczegółach realizowanych projektów w latach 2010-2015 można zapoznać się w poniższym artykule.
Uporządkowanie gospodarki wodno – ściekowej na terenie miasta Sandomierza
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sandomierzu Sp. z o.o. 2010–2015
W dniu 5 lutego 2010 roku w Sandomierzu została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pod nazwą „Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej na terenie miasta Sandomierza” pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach a Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sandomierzu Spółka z o.o.
Planowany całkowity koszt realizacji projektu to kwota 43.107.977,64 zł, natomiast kwota dofinansowania została ustalona na poziomie 18.019.331,93 zł.
Przez cały okres trwania prac i wyłaniania kolejno w przetargach Inżyniera Kontraktu i Wykonawców dokonywano aktualizacji umowy poprzez podpisywanie kolejnych aneksów do umowy. Ogółem podpisano sześć aneksów.
Ostatni aneks jest podpisany z datą 25 sierpnia 2014 roku. Określono w nim, że planowany całkowity koszt projektu to 30.118.855,68 zł, a kwota dofinansowania to 16.389.401,59 zł.
Projekt został podzielony na kilka zadań. Oto niektóre z nich:
- Pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu dla Projektu "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej na terenie miasta Sandomierza".
- Pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu dla Projektu "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej na terenie miasta Sandomierza" - zamówienie uzupełniające "Remont i Modernizacja Miejskiej Oczyszczalni Ścieków w Sandomierzu".
- "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej na terenie miasta Sandomierza" - kanalizacja sanitarna, deszczowa i wodociąg.
- "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej na terenie miasta Sandomierza" - Remont i modernizacja Miejskiej Oczyszczalni Ścieków w Sandomierzu - etap II Remont drogi wewnętrznej przy zakładzie oczyszczalni ścieków w Sandomierzu.
- "Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej na terenie miasta Sandomierza" - Remont i modernizacja Miejskiej Oczyszczalni Ścieków w Sandomierzu - etap II Wymiana instalacji, maszyn i urządzeń.
Każde z realizowanych w ramach projektu zadań miało inny charakter. W części miasta, w której wystąpiła powódź trzeba było budować infrastrukturę kanalizacyjną mając na uwadze fakt odbudowywania się mieszkańców i zakładów pracy.
Natomiast remont na "Starym Mieście" w Sandomierzu wiązał się z dużym ryzykiem. Osuwająca się skarpa oraz występowanie podłoża lessowego przysparzały niejednokrotnie kłopotów wykonawczych. Ponadto okazało się, że podczas wykopalisk natrafiano na groby pochowanych w rejonie "Starówki" przodków. Trzeba było wstrzymywać prace na rzecz działań archeologicznych.
Kolejnym problemem był fakt prowadzenia remontu na terenie gęsto zaludnionym, w okresie sezonu turystycznego.
Na dzień dzisiejszy teren "Starego Miasta" wyposażony jest w niezależną kanalizację sanitarną i kanalizację deszczową oraz wymienioną sieć wodociągową wraz z przyłączami do budynków.
Zadaniem najdłużej trwającym był remont i modernizacja oczyszczalni ścieków. Podczas realizacji prac okazało się, że firma wykonująca swoje zadanie wykonywała je niedbale. Po przekroczeniu terminu realizacji robót postanowiono rozwiązać umowę. Całą procedurę wyboru wykonawcy i dokończenia robót należało przeprowadzić od początku. Udało się wyłonić wykonawcę, który zakończył rozpoczęte prace.
Po zakończeniu robót zaistniała szansa pozyskania dodatkowych środków finansowych na remont i modernizację oczyszczalni. Spółka wystąpiła z aplikacją rozszerzenia zakresu remontu o wymianę instalacji, maszyn i urządzeń. Aplikacja uzyskała pozytywną opinię czego następstwem była wymiana wyeksploatowanych urządzeń.
Udało się również wyremontować drogę wewnętrzną na oczyszczalni ścieków.
Wszelkie zadania w projekcie zostały zrealizowane w latach 2010-2015.
W wyniku realizacji poszczególnych zadań nastąpiło zobowiązanie do osiągnięcia efektu ekologicznego tj.: